Czy na L4 pracodawca według prawa może dzwonić do pracownika?

czy na l4 pracodawca może dzwonić do pracownika

Zastanawiasz się, czy na zwolnieniu lekarskim musisz odbierać telefony od pracodawcy? Koniecznie dowiedz się, jakie są twoje obowiązki w tym czasie i co się stanie, jeśli na czas rekonwalescencji zrezygnujesz z kontaktów z firmą.

Co do zasady zwolnienie lekarskie dotyczy pracownika, który czuje się na tyle źle, że nie jest w stanie wywiązać się ze swoich obowiązków służbowych. Zdarza się jednak, że zamiast dochodzić do zdrowia, musi mierzyć się z zadaniami, od jakich przecież miał odpocząć. Co robić, jeśli przełożony dzwoni w czasie L4 – odbierać, czy nie?

Jak można otrzymać zwolnienie lekarskie?

Zwolnienie lekarskie można otrzymać w wypadku choroby własnej, dziecka lub innego bliskiego członka rodziny. Należy skontaktować się z lekarzem rodzinnym bądź specjalistą, który wygeneruje e-zwolnienie online. Od 2018 roku L4 są wystawiane w systemie elektronicznym, dzięki czemu od razu trafiają do ZUS-u oraz pracodawcy.

W ciągu roku osoby, które są zatrudnione na podstawie umowy o pracę, mogą wykorzystać 182 dni zwolnienia lekarskiego. Dotyczy to zarówno L4 od psychiatry, jak i od innych specjalistów. Jedynie kobiety w ciąży oraz chorzy na gruźlicę mają wydłużony czas świadczenia do 270 dni. Czy w tym czasie pracownik ma jakieś zobowiązania wobec swojego pracodawcy? 

Zwolnienie lekarskie – obowiązki pracownika

Nawet jeśli L4 zostało wystawione w systemie elektronicznym, pracownik powinien osobiście poinformować o tym przełożonego – ma na to maksymalnie dwa dni. Kolejnym „zadaniem” jest rekonwalescencja. Będąc na zwolnieniu lekarskim, trzeba robić wszystko, by jak najszybciej wrócić do pełni sił. Jest to bowiem zaświadczenie o czasowej niezdolności do wywiązywania się z obowiązków służbowych.

Przeczytaj:  Zasiłek pogrzebowy jako pomoc finansowa w organizacji pogrzebu

Telefon od pracodawcy – czy może dzwonić?

Jeśli pracownik jest na zwolnieniu lekarskim, pracodawca może skontrolować, czy podwładny nie łamie zasad. Na przykład ma podejrzenia, że w tym czasie wykonuje inną pracę zarobkową albo przeprowadza remont mieszkania. Ma do tego prawo bez żadnego konkretnego powodu – może go odwiedzić w miejscu zamieszkania, pobytu tymczasowego czy miejscu pracy. 

Kontrolę najczęściej przeprowadza osobiście przełożony albo wyznaczona przez niego osoba. Jednak nie jest powiedziane, że nie może wykorzystać do tego celu telefonu. Innym przykładem, kiedy wykonanie połączenia jest zasadne, to chęć dopytania o samopoczucie. Natomiast pracodawca nie może dzwonić po to, by wezwać podwładnego do biura w trakcie L4 lub nakazać mu pracę zdalną. Co więcej, przebywając na zwolnieniu lekarskim, nie masz nawet obowiązku odbierania telefonów z pracy.

Konsekwencje złamania zasad zwolnienia lekarskiego

Może się zdarzyć, że zastępująca cię osoba będzie potrzebowała pomocy i szybkiej podpowiedzi, dotyczącej zakresu obowiązków, jednak należy postawić granicę. Korzystając z telefonu służbowego na co dzień, na czas swojej choroby możesz go wyłączyć lub wyciszyć. Jeśli używasz go tylko w pracy, zostaw na biurku lub po ustaleniu tego z przełożonym przekaż na pewien czas zastępcy. Dzięki temu skupisz się na zdrowiu.

Z kolei jeżeli szef wezwie cię pilnie do firmy, powinieneś odmówić. Eksperci jasno wskazują, że mogą ci grozić konsekwencje – bynajmniej nie ze strony przełożonego. Organem uprawnionym do kontroli osób na L4 jest ZUS, którego przedstawiciele nie mają w zwyczaju zapowiadania swojego przybycia. Jeśli złamiesz zasady zwolnienia lekarskiego, urząd może wstrzymać ci zasiłek chorobowy lub świadczenie rehabilitacyjne. Wiąże się to także z koniecznością zwrotu tych pieniędzy.

Czy pracodawca może dzwonić od pracownika na L4? Podsumowanie

Co do zasady pracodawca może zadzwonić do pracownika przebywającego na L4. Jednak nie po to, by zlecić mu kolejne zadanie albo naciskać na szybszy powrót. Kurtuazyjny telefon z pytaniem o samopoczucie lub nawet kontakt, będący rodzajem kontroli pracownika nie stanowią problemu. Warto przy tym zdawać sobie sprawę z tego, że zwolnienie lekarskie to czas rekonwalescencji, więc jeśli samopoczucie na to nie pozwala, można po prostu nie odbierać takich połączeń. Przełożony nie ma prawa wobec takiej sytuacji wyciągać konsekwencji służbowych.

Przeczytaj:  Zaskarżenie licytacji komorniczej – jak wnieść skargę na czynności komornika?

Zobacz także:

Podobne artykuły

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Więcej w Prawo