Oferta dla samorządów
DLACZEGO OdpadoTeka ? ZA ILE ?
OFERTA DLA ZWIĄZKÓW MIĘDZYGMINNYCH CZY WARTO ?
OFERTA DLA GMIN SPRAWDŹ NAS ZA DARMO
Ankieta

Wypełnij ankietę dotyczącą działalności portalu i pomóż nam go jeszcze bardziej rozwinąć!
Twoja opinia jest dla nas bardzo cenną informacją.

Przejdź do ankiety
Kalkulatory
Co ciekawego w odpadach

 

W dniu 1 października 2015r. Wojewoda Lubelski w swoim rozstrzygnięciu nadzorczym PN-II.4131.421.2015  orzekł, iż akty prawa miejscowego, które na podstawie  ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r. poz. 87), która weszła w życie z dniem 1 lutego 2015 r.  zachowują moc na okres na jaki zostały wydane, jednak nie dłużej niż 18 miesięcy od dnia wejścia w życie ww. ustawy zmieniającej, i jako takie które utraciły swą moc - winny być uchwalone na nowo a nie nowelizowane.

„Przyjęta regulacja oznacza, że brak jest podstaw prawnych do nowelizacji, zmiany uchwał zachowanych czasowo w mocy przez nową ustawę. Zgodnie z § 34 Zasad techniki prawodawczej stanowiących załącznik do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 20 czerwca 2002 r. w sprawie "Zasad techniki prawodawczej" (Dz. U. Nr 100, poz. 908), nie nowelizuje się aktu wykonawczego zachowanego czasowo w mocy przez nową ustawę, chyba że ustawa ta wyraźnie przewiduje taką możliwość.

Na mocy § 143 zasad techniki prawodawczej przepis ten ma zastosowanie do aktów prawa miejscowego. Powoływana wyżej ustawa zmieniająca nie dopuszcza dokonywania takich nowelizacji. Decyzja ustawodawcy jest w tym zakresie jednoznaczna - utrzymanie w mocy aktów "ma charakter przejściowy i ma na celu zapewnienie organom [...] odpowiedniego czasu na wydanie nowych aktów wykonawczych" (wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 31 sierpnia 2006 r., K 25/06, LEX nr 208349).

Tym samym, na mocy przepisu ustawowego, mimo zmiany podstawy prawnej (upoważnienia ustawowego), zachowała moc prawną także uchwała, której nowelizacji chciano dokonać kwestionowaną uchwałą. Taki stan prawny ma charakter wyjątku, należy bowiem pamiętać, iż "podstawowa reguła walidacyjna stanowi, że zmiana przepisu upoważniającego do wydania przepisów wykonawczych do ustawy prowadzi do uchylenia przepisów wykonawczych z dniem wejścia w życie zmiany przepisów upoważniających, a jedyny wyjątek od tej zasady ma miejsce, kiedy zostanie wprost przewidziany w akcie zmieniającym przepisy upoważniające" (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 11 października 2011 r., II OSK 1590/10, LEX nr 1151938). Taki wyjątek znalazł zastosowanie w ramach wskazanej nowelizacji.

W art. 94 Konstytucji RP ustalono konieczność stanowienia aktów prawa miejscowego na podstawie i w granicach upoważnienia ustawowego. W sytuacji, w której upoważnienie ustawowe zostało zmienione, a żaden przepis szczególny nie wprowadza tymczasowych reguł dopuszczających nowelizowane aktu wydanego w oparciu o podstawę prawną w brzmieniu już nieobowiązującym, to dokonywanie zmian w uchwale ustanowionej na podstawie delegacji prawodawczej w brzmieniu już nieobowiązującym nie jest stanowieniem aktu w granicach upoważnienia. Tym samym działanie takie pozostaje w sprzeczności ze wskazanym przepisem konstytucyjnym.

Z zasady demokratycznego państwa prawnego regulowanej art. 2 Konstytucji RP wynika zasada prawidłowej legislacji, która ma doniosłe znaczenie w systemie prawa i jej wagę niejednokrotnie podkreślano w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego. Składa się na nią szereg dyrektyw złączonych pod względem aksjologicznym (służą one ochronie wspólnych wartości, jakimi są zaufanie obywateli do państwa i prawa oraz pewność prawa) oraz funkcjonalnym (stanowią dyrektywy kierowane do prawodawcy i odnoszą się do procesu tworzenia prawa). Zasada prawidłowej legislacji została ukształtowana jako "system ściśle ze sobą powiązanych dyrektyw adresowanych do prawodawcy, wskazujących jak należy dokonywać zmian prawa w państwie prawnym" (K. Działocha, T. Zalasiński, Zasada prawidłowej legislacji jako podstawa kontroli konstytucyjności prawa, Przegląd Legislacyjny 2006, nr 3, s. 6-7). Jako że niedopuszczalne jest nowelizowanie aktu prawa miejscowego utrzymanego czasowo w mocy (bez wyraźnego przepisu ustawowego umożliwiającego takie działania prawodawcze), a art. 11 ustawy zmieniającej ustawę o utrzymaniu czystości i porządku (ani żaden inny przepis) nie przewiduje możliwości nowelizowania czasowo aktów utrzymanych na jego podstawie w mocy, należy stwierdzić, że podjęta przez Radę Miejską w Zwierzyńcu uchwała w sposób istotny narusza art. 2 i art. 94 Konstytucji RP, a tym samym jest ona nieważna.

Reasumując, organy stanowiące gmin nie zostały upoważnione do nowelizowania uchwał ustanowionych przed dniem 1 lutego 2015 r. na podstawie art. 6r ust. 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Ustawodawca przewidział możliwość obowiązywania tych aktów przez okres nie dłuższy niż 18 miesięcy, jednak wskazany czas służyć ma podjęciu przez organ stanowiący gminy nowego aktu, realizującego nowe upoważnienie ustawowe w pełnym zakresie.”

Pokaż wszystkie
Dowcipy o prawnikach

Prawnik z Nowego Jorku, specjalizujący się w rozwodach, umarł i stanął przed perłową bramą. Święty Piotr pyta go:

- Co takiego uczyniłeś, aby dostąpić zaszczytu wstąpienia do Nieba?

Prawnik po chwili zastanowienia stwierdza:

- Tydzień temu dałem ćwierć dolara bezdomnemu na ulicy.

Święty Piotr prosi Gabriela, aby sprawdził czy to się zgadza, Gabriel potwierdza.

- W porządku - stwierdza Święty Piotr. Ale to trochę za mało, aby wstąpić do Nieba.

- Chwileczkę, zaraz - mówi prawnik. Jest tego więcej. Trzy lata temu również dałem bezdomnemu ćwierć dolara.

Święty Piotr znów prosi Gabriela o sprawdzenie tego faktu i Gabriel znów potwierdza. Wtedy Święty Piotr pyta szeptem Gabriela:

- Co powinniśmy zrobić z tym człowiekiem?

Gabriel po zerknięciu na faceta odpowiada:

- Dajmy mu pół dolara i niech idzie do diabła.

Pokaż wszystkie
Słownik
 |  A  |  B  |  C  |  D  |  E  |  F  |  G  |  H  |  I  |  J  |  K  |  L  |  M  |  N  |  O  |  P  |  Q  |  R  |  S  |  T  |  U  |  V  |  W  |  X  |  Y  |  Z  | 
Obywatelstwo
Obywatelstwo to więź prawna łącząca państwo i określoną osobę. Więź ta rodzi wzajemne prawa i obowiązki. Obywatelstwo można nabyć poprzez urodzenie z rodziców będących obywatelami danego państwa, ale także poprzez urodzenie się w danym państwie. Regulują to przepisy każdego państwa oddzielnie.
Odpowiedź na pozew
Każdy pozwany może przed pierwszą rozprawą wnieść odpowiedź na pozew. W postępowaniu uproszczonym (gdy pozew jest na formularzu) odpowiedź na pozew powinna być sporządzona na urzędowych formularzach.
Odpowiedzialność solidarna
to taka odpowiedzialność dłużników, które oznacza, że wierzyciel może dochodzić roszczeń przeciwko jednemu dowolnie przez siebie wybranemu, kilku lub wszystkim dłużnikom bez potrzeby zachowania porządku, w jakim się zobowiązali i w dowolnych częściach następnie dłużnicy, którzy spełnili roszczenie mogą dochodzić tzw. roszczeń regresowych od tych dłużników którzy w ogóle nie spełnili roszczenia bądź w mniejszej części.
Odsetki
Odsetki to tzw. świadczenia uboczne realizowane z reguły w takich samych przedmiotach , co świadczenie główne i w wysokości obliczonej wedle stopy procentowej i czasu potencjalnego korzystania z przedmiotów objętych świadczeniem głównym. Zawsze przybierają postać samodzielną (kwestia np. przedawnienia), nawet jeśli są przez sąd określone jednorazowo. Pełnią różne funkcje gospodarcze: 1 - wynagrodzenie za możliwość korzystania z cudzych wartości w pewnym okresie 2 - odsetki za opóźnienie ( funkcja odszkodowawcza ) 3 - odsetki o funkcji waloryzacyjnej Nie wygasają nawet mimo przedawnienia świadczenia głównego.
Odsetki maksymalne
Celem ograniczenia tzw. lichwy do kodeksu cywilnego wprowadzono tzw. maksymalną wysokość odsetek wynikających z czynności prawnej i określono iż odsetki nie mogą w stosunku rocznym przekraczać czterokrotności wysokości stopy kredytu lombardowego Narodowego Banku Polskiego (zmienne wraz z wysokością tej stopy). Jeżeli wysokość odsetek wynikających z czynności prawnej przekracza wysokość odsetek maksymalnych i tak należą się odsetki maksymalne a nie ustalone przez strony umowy. Postanowienia umowne nie mogą wyłączać ani ograniczać przepisów o odsetkach maksymalnych, także w razie dokonania wyboru prawa obcego. W takim przypadku stosuje się ww. przepisy kodeksu cywilnego.
Odszkodowanie
Jest to świadczenie, które jest należne danej osobie w przypadkach określonych przez przepisy prawa w szczególności jako naprawienie szkody. Szkoda to uszczerbek w majątku (szkoda majątkowa) czyli bądź strata bądź utracona korzyść, krzywda to uszczerbek w innych dobrach (szkoda niemajątkowa).
Ogłoszenie testamentu
To instytucja prawa mająca na legalne ujawnienie testamentu. Osoba, u której znajduje się testament, jest zobowiązana po śmierci spadkodawcy złożyć testament w sądzie spadku, gdy dowie się o śmierci spadkodawcy. Sąd w odrębnym postępowaniu otwiera i ogłasza testament bądź testamenty (jeśli jest ich więcej) szczegółowo opisując jego/ich stan zewnętrzny itd. O terminie otwarcia i ogłoszenia nie zawiadamia się osób zainteresowanych, jednakże mogą one być obecne przy tej czynności. O dokonanym otwarciu i ogłoszeniu testamentu sąd spadku zawiadamia osoby, których rozrządzenia testamentowe dotyczą, oraz wykonawcę testamentu i kuratora spadku.
Opóźnienie
Ma miejsce wtedy, gdy dłużnik spóźnia się ze spełnieniem świadczenia (nie wykonuje go w określonym terminie), ale co ważne i co odróżnia opóźnienie od zwłoki - spóźnienie to nie wynika winy dłużnika.
Osoba fizyczna
To każdy człowiek, który może być podmiotem stosunku cywilnoprawnego.
Osoba prawna
To np. spółka czy stowarzyszenie, które na podstawie określonej ustawy posiada osobowość prawną Osoba prawna jest fikcją - nie istnieje jako rzeczywisty człowiek, ale jest jednostką organizacyjną (zorganizowanym zbiorem osób lub majątku), która dzięki szczególnemu przepisowi prawa uzyskuje możliwość występowania w obrocie prawnym we własnym imieniu jako podmiot praw i obowiązków Osobowość prawną uzyskują tylko te jednostki organizacyjne, którym prawo na to pozwala. Z chwilą powstania osoba prawna uzyskuje zdolność prawną i zdolność do czynności prawnych.
Osobowość prawna
To cecha nadawana przez prawo indywidualnej osobie albo zorganizowanej w określony sposób grupie osób. Posiadanie tej cechy pozwala na samodzielne(tzn. we własnym imieniu) występowanie w obrocie prawnym (w charakterze podmiotu praw i obowiązków) jako osoba fizyczna albo osoba prawna.
Oświadczenie woli
Jest to każde zachowanie się osoby, które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny, w tym również przez ujawnienie tej woli w postaci elektronicznej. Oświadczenie woli, które ma być złożone innej osobie, jest złożone z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła zapoznać się z jego treścią. Odwołanie takiego oświadczenia jest skuteczne, jeżeli doszło jednocześnie z tym oświadczeniem lub wcześniej. Oświadczenie woli, które ma być złożone innej osobie, nie traci mocy wskutek tego, że zanim do tej osoby doszło, składający je zmarł lub utracił zdolność do czynności prawnych, chyba że co innego wynika z treści oświadczenia, z ustawy lub z okoliczności
Copyright by Prawoteka © 2010. Wszystkie prawa zastrzeżone.
A-tech.pl Realizacja: