Wybierz kategorię
Oferta dla samorządów
DLACZEGO OdpadoTeka ? ZA ILE ?
OFERTA DLA ZWIĄZKÓW MIĘDZYGMINNYCH CZY WARTO ?
OFERTA DLA GMIN SPRAWDŹ NAS ZA DARMO
Ankieta

Wypełnij ankietę dotyczącą działalności portalu i pomóż nam go jeszcze bardziej rozwinąć!
Twoja opinia jest dla nas bardzo cenną informacją.

Przejdź do ankiety
Kalkulatory
Co ciekawego w odpadach

 

W dniu 1 października 2015r. Wojewoda Lubelski w swoim rozstrzygnięciu nadzorczym PN-II.4131.421.2015  orzekł, iż akty prawa miejscowego, które na podstawie  ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r. poz. 87), która weszła w życie z dniem 1 lutego 2015 r.  zachowują moc na okres na jaki zostały wydane, jednak nie dłużej niż 18 miesięcy od dnia wejścia w życie ww. ustawy zmieniającej, i jako takie które utraciły swą moc - winny być uchwalone na nowo a nie nowelizowane.

„Przyjęta regulacja oznacza, że brak jest podstaw prawnych do nowelizacji, zmiany uchwał zachowanych czasowo w mocy przez nową ustawę. Zgodnie z § 34 Zasad techniki prawodawczej stanowiących załącznik do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 20 czerwca 2002 r. w sprawie "Zasad techniki prawodawczej" (Dz. U. Nr 100, poz. 908), nie nowelizuje się aktu wykonawczego zachowanego czasowo w mocy przez nową ustawę, chyba że ustawa ta wyraźnie przewiduje taką możliwość.

Na mocy § 143 zasad techniki prawodawczej przepis ten ma zastosowanie do aktów prawa miejscowego. Powoływana wyżej ustawa zmieniająca nie dopuszcza dokonywania takich nowelizacji. Decyzja ustawodawcy jest w tym zakresie jednoznaczna - utrzymanie w mocy aktów "ma charakter przejściowy i ma na celu zapewnienie organom [...] odpowiedniego czasu na wydanie nowych aktów wykonawczych" (wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 31 sierpnia 2006 r., K 25/06, LEX nr 208349).

Tym samym, na mocy przepisu ustawowego, mimo zmiany podstawy prawnej (upoważnienia ustawowego), zachowała moc prawną także uchwała, której nowelizacji chciano dokonać kwestionowaną uchwałą. Taki stan prawny ma charakter wyjątku, należy bowiem pamiętać, iż "podstawowa reguła walidacyjna stanowi, że zmiana przepisu upoważniającego do wydania przepisów wykonawczych do ustawy prowadzi do uchylenia przepisów wykonawczych z dniem wejścia w życie zmiany przepisów upoważniających, a jedyny wyjątek od tej zasady ma miejsce, kiedy zostanie wprost przewidziany w akcie zmieniającym przepisy upoważniające" (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 11 października 2011 r., II OSK 1590/10, LEX nr 1151938). Taki wyjątek znalazł zastosowanie w ramach wskazanej nowelizacji.

W art. 94 Konstytucji RP ustalono konieczność stanowienia aktów prawa miejscowego na podstawie i w granicach upoważnienia ustawowego. W sytuacji, w której upoważnienie ustawowe zostało zmienione, a żaden przepis szczególny nie wprowadza tymczasowych reguł dopuszczających nowelizowane aktu wydanego w oparciu o podstawę prawną w brzmieniu już nieobowiązującym, to dokonywanie zmian w uchwale ustanowionej na podstawie delegacji prawodawczej w brzmieniu już nieobowiązującym nie jest stanowieniem aktu w granicach upoważnienia. Tym samym działanie takie pozostaje w sprzeczności ze wskazanym przepisem konstytucyjnym.

Z zasady demokratycznego państwa prawnego regulowanej art. 2 Konstytucji RP wynika zasada prawidłowej legislacji, która ma doniosłe znaczenie w systemie prawa i jej wagę niejednokrotnie podkreślano w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego. Składa się na nią szereg dyrektyw złączonych pod względem aksjologicznym (służą one ochronie wspólnych wartości, jakimi są zaufanie obywateli do państwa i prawa oraz pewność prawa) oraz funkcjonalnym (stanowią dyrektywy kierowane do prawodawcy i odnoszą się do procesu tworzenia prawa). Zasada prawidłowej legislacji została ukształtowana jako "system ściśle ze sobą powiązanych dyrektyw adresowanych do prawodawcy, wskazujących jak należy dokonywać zmian prawa w państwie prawnym" (K. Działocha, T. Zalasiński, Zasada prawidłowej legislacji jako podstawa kontroli konstytucyjności prawa, Przegląd Legislacyjny 2006, nr 3, s. 6-7). Jako że niedopuszczalne jest nowelizowanie aktu prawa miejscowego utrzymanego czasowo w mocy (bez wyraźnego przepisu ustawowego umożliwiającego takie działania prawodawcze), a art. 11 ustawy zmieniającej ustawę o utrzymaniu czystości i porządku (ani żaden inny przepis) nie przewiduje możliwości nowelizowania czasowo aktów utrzymanych na jego podstawie w mocy, należy stwierdzić, że podjęta przez Radę Miejską w Zwierzyńcu uchwała w sposób istotny narusza art. 2 i art. 94 Konstytucji RP, a tym samym jest ona nieważna.

Reasumując, organy stanowiące gmin nie zostały upoważnione do nowelizowania uchwał ustanowionych przed dniem 1 lutego 2015 r. na podstawie art. 6r ust. 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Ustawodawca przewidział możliwość obowiązywania tych aktów przez okres nie dłuższy niż 18 miesięcy, jednak wskazany czas służyć ma podjęciu przez organ stanowiący gminy nowego aktu, realizującego nowe upoważnienie ustawowe w pełnym zakresie.”

Pokaż wszystkie
Słownik
Dowcipy o prawnikach

Prawnicy nigdy nie powinni zadawać pytań babciom z Missisipi, jeśli naprawdę nie są gotowi na odpowiedź.

Podczas procesu w małym miasteczku na południu stanu pełnomocnik prokuratora wezwał swojego pierwszego świadka – starszą kobietę. Zbliżył się do niej i zapytał:

– Pani Jones, czy pani mnie zna?

Kobieta odpowiedziała:

– Tak, znam pana, panie Williams. Znam pana, odkąd był pan małym chłopcem i, szczerze, był pan dla mnie wielkim rozczarowaniem. Pan kłamie, zdradza żonę, manipuluje ludźmi i obgaduje ich za plecami. Myśli pan, że jest wielkim paniczem, jednak nie potrafi pan sobie zdać sprawy z tego, że nigdy nie będzie nikim więcej niż marnym gryzipiórkiem. Tak, znam pana.

Prawnik był zamurowany. Nie wiedząc, co począć, wskazał na drugą stronę sali i spytał:

– Pani Jones, czy zna pani pełnomocnika obrony?

Kobieta znów rozpoczęła tyradę:

– Tak, również znam pana Bradleya, odkąd był młodzieńcem. Jest leniwym bigotem z problemem alkoholowym. Nie potrafi zbudować normalnego związku z kimkolwiek, a jego kancelaria prawna jest jedną z najgorszych w całym stanie. Nie wspomnę już o tym, że zdradzał swoją żonę z trzema różnymi kobietami. Jedną z nich była pana żona. Tak, znam go.

Pełnomocnik obrony zamarł. Sędzia poprosił obu pełnomocników do swej ławy i stonowanym, cichym głosem powiedział:

– Jeśli którykolwiek z was, idiotów, spyta ją, czy mnie zna, wyślę was obu na krzesło elektryczne.

Pokaż wszystkie
Nowości
Podmiotowe zwolnienie z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

W dniu 1 stycznia 2016r. wejdzie w życie ustawa z  dnia 11 września  2015 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, zgodnie z którą art. 6k ust. 4 otrzymuje brzmienie:

„4. Rada gminy, w drodze uchwały, może zwolnić w całości lub w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, w części dotyczącej gospodarstw domowych, w których dochód nie przekracza kwoty uprawniającej do świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej, o której mowa w art. 8 ust. 1 lub 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2015r. poz. 163, 693 i 1045) lub rodziny  wielodzietne, o których mowa w ustawie z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny (Dz. U. poz. 1863).”

Oznacza to, że Rady Gmin oraz Zgromadzenia Związków Międzygminnych, którym Gminy uczestnicy tych związków przekazały kompetencje w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi - będą mogły podjąć uchwały w przedmiocie zwolnień w ogóle bądż w określonej części - z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o Karcie Dużej Rodziny   przez rodzinę wielodzietną rozumie się rodzinę, w której rodzic (rodzice) lub małżonek rodzica mają na utrzymaniu co najmniej troje dzieci:

1)w wieku do ukończenia 18. roku życia;

2)w wieku do ukończenia 25. roku życia - w przypadku gdy dziecko uczy się w:

a)szkole - do dnia 30 września następującego po końcu roku szkolnego,

b)szkole wyższej - do końca roku akademickiego

- w którym jest planowane ukończenie nauki zgodnie z oświadczeniem, o którym mowa w art. 10 ust. 4 pkt 4 (dokument potwierdzający tożsamość oraz oświadczenie o planowanym terminie ukończenia nauki w danej placówce)

3)bez ograniczeń wiekowych - w przypadku dzieci legitymujących się orzeczeniem o umiarkowanym albo znacznym stopniu niepełnosprawności.

Wyżej wymienione rgany stanowiące, zanim podejmną ww. uchwałę winny przeprowadzić wraz z organami wykonawczymi uprzednie analizy stanu faktycznego terenu, na którym zamierzają wprowadzenie ulgi albowiem ulga spowodować może zmniejszenie wpływów z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi przy jednoczesnym obowiązku świadczenia usług przez przedsiębiorcę wybranego w przetargum, któremu gmina czy związek będą zobligowane płacić wynagrodzenie zgodne z zawartą umową.

ość oraz oświadczenie o planowanym terminie ukończenia nauki w danej placówce)

3)bez ograniczeń wiekowych - w przypadku dzieci legitymujących się orzeczeniem o umiarkowanym albo znacznym stopniu niepełnosprawności.

Wyżej wymienione rgany stanowiące, zanim podejmną ww. uchwałę winny przeprowadzić wraz z organami wykonawczymi uprzednie analizy stanu faktycznego terenu, na którym zamierzają wprowadzenie ulgi albowiem ulga spowodować może zmniejszenie wpływów z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi przy jednoczesnym obowiązku świadczenia usług przez przedsiębiorcę wybranego w przetargum, któremu gmina czy związek będą zobligowane płacić wynagrodzenie zgodne z zawartą umową.

Kiedy paragraf a kiedy ustęp, punkt czy litera

Przydatne zwłaszcza dla Przewodniczących Rady Gminy oraz ich Zastępców…

Czasami pisząc bądź czytając akt prawny nie zastanawiamy się nad tym czy ma znaczenie kiedy używamy określonych oznaczeń jego jednostek redakcyjnych takich jak paragraf, ustęp, punkt czy tiret.

Okazuje się, że w aktach prawnych takich jak ustawy, uchwały czy rozporządzenia ustawodawca określił dokładnie tzw. zasady techniki prawodawczej (ZTP) tj. reguły obowiązujące przy konstruowaniu aktów normatywnych, stosowane odpowiednio do konstruowania przepisów prawa miejscowego oraz przepisów porządkowych jednostek samorządu terytorialnego:

ZTP zostały uregulowane w załączniku do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie „zasad techniki prawodawczej” z dnia 20 czerwca 2002 r.

Jednostki redakcyjne aktów prawnych :

1.       Artykuł - Art. 1

2.      Paragraf –  § 1

3.      Ustęp1.

4.      Punkt – 1)

5.      Litera – a)

6.      Tiret – „-” (czyta się: tiret pierwsze, tiret drugie itd.) 

Sposób stosowania:

PRZEPISY OBOWIĄZUJĄCE OD NOWEJ KADENCJI !!!

Od nowej kadencji rad gmin zaczynającej się w roku 2010 wchodzą w życie przepisy ogłoszone już w dniu 5 października 2008r., które mają jednak mimo wejścia w życie -  zastosowanie do kadencji następujących po kadencji, w czasie której zmiana ta weszła w życie czyli OD OBECNEJ KADENCJI A WIĘC OD DNIA WYBORU RADNYCH !!!

Zakaz łączenia funkcji.

Mandatu radnego gminy nie można łączyć z:

1) mandatem posła lub senatora,

2) wykonywaniem funkcji wojewody lub wicewojewody,

3) członkostwem w organie innej jednostki samorządu terytorialnego

4) Radny gminy nie może pełnić funkcji wójta ani jego zastępcy, i to zarówno we gminie, w której uzyskał mandat, jak i w innych gminach.

5) Radni i ich małżonkowie (nie dotyczy konkubentów) nie mogą być członkami władz zarządzających lub kontrolnych i rewizyjnych (zarząd, komisja rewizyjna, rada nadzorcza) ani pełnomocnikami spółek handlowych  (za wyjątkiem...

Zakaz podejmowania dodatkowych zajęć mogących podważyć zaufanie wyborców do wykonywania mandatu.

Radni nie mogą:

1) podejmować dodatkowych zajęć mogących podważyć zaufanie wyborców do wykonywania mandatu zgodnie z treścią roty ślubowania.

2) otrzymywać darowizn mogących...

Zakaz prowadzenia działalności gospodarczej.

Radni nie mogą:

1) prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy (zobacz więcej słownik PrawoTeki Radnej i Radnego), w której radny uzyskał mandat. Użyte przez ustawodawcę pojęcie prowadzenia działalności gospodarczej na własny rachunek jest szersze od pojęcia przedsiębiorcy i świadczy, że zamiarem było objęcie zakazem wszelkich form działalności gospodarczej radnego, prowadzonej na własny rachunek (por. wyrok NSA z 15 lutego 2005 r., OSK 1149/04). Ustalenie wykorzystania mienia komunalnego, o którym stanowi art. 24f ust. 1 ustawy, wymaga ustalenia związku funkcjonalnego pomiędzy mieniem komunalnym a działalnością gospodarczą radnego. Będzie to miało miejsce, gdy mienie komunalne służy działalności gospodarczej (wyrok NSA z 10 listopada 2004 r., OSK 882/04).

2) zarządzać działalnością gospodarczą prowadzoną z...

Zakaz zawierania umów cywilnoprawnych
  • By uniknąć obchodzenia zakazu zatrudniania radnych na umowy o pracę poprzez zawierania przez nich z urzędem gminy umów cywilnoprawnych (głównie umów zlecenia, dzieła, agencyjnej) ustawodawca postanowił także, że wójt nie może powierzyć radnemu gminy, w której radny uzyskał mandat, wykonywania pracy na podstawie umowy cywilnoprawnej.
  • To bardzo ogólna regulacja stwarzająca w praktyce wielu trudności interpretacyjnych!

 

  • Ważną wykładnię dotyczącą tego zakazu zawiera orzecznictwo, zgodnie z którym

 

Zakaz zatrudnienia

Zakazy dotyczące zatrudnienia to regulacje antykorupcyjne, które ze względu na swoją specyfikę i przewidziany odrębny tryb postępowania można podzielić na te dotyczące sytuacji gdy radny w chwili wyboru był już zatrudniony w urzędzie oraz te dotyczące sytuacji gdy radny nie był zatrudniony a stosunek pracy miałby powstać po wyborze na radnego.

 

Zakaz w obu sytuacjach dotyczy szeroko pojętego zatrudnienia tj. zarówno stosunku pracy...

Zakaz brania udziału w niektórych głosowaniach.

Radny nie może brać udziału w głosowaniu w radzie ani w komisji, jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego.

  • Radnemu zabrania się zatem brać udział w głosowaniu w sprawach, które dotyczą jego osoby, z uwagi na to, że z mocy prawa...
Zakazy - czego nie może Radny

Zakazy dla osób sprawujących mandaty radnych są związane głównie z przepisami antykorupcyjnymi ale nie tylko jak np. zakaz brania udziału w głosowaniu w radzie czy w komisji, jeżeli dotyczy ono interesu prawnego danego radnego...

Copyright by Prawoteka © 2010. Wszystkie prawa zastrzeżone.
A-tech.pl Realizacja: