Wybierz kategorię
Oferta dla samorządów
DLACZEGO OdpadoTeka ? ZA ILE ?
OFERTA DLA ZWIĄZKÓW MIĘDZYGMINNYCH CZY WARTO ?
OFERTA DLA GMIN SPRAWDŹ NAS ZA DARMO
Ankieta

Wypełnij ankietę dotyczącą działalności portalu i pomóż nam go jeszcze bardziej rozwinąć!
Twoja opinia jest dla nas bardzo cenną informacją.

Przejdź do ankiety
Kalkulatory
Co ciekawego w odpadach
Wyrokiem z dnia 6 października 2015 r. (II FSK 1797/15) Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że obecnie obowiązujące przepisy ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach dopuszczają możliwość różnicowania stawek „opłat śmieciowych” w zależności od wielkości gospodarstwa domowego. Pokaż wszystkie
Słownik
Dowcipy o prawnikach

Włamywacz skarży się koledze:

- Ale miałem pecha. Wczoraj włamałem się do domu prawnika, a on mnie nakrył. Powiedział, żebym zmykał i więcej się nie pokazywał.

- No to jednak miałeś szczęście!

- Szczęście? Policzył sobie 300zł za poradę!

Pokaż wszystkie
Nowości
Podmiotowe zwolnienie z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

W dniu 1 stycznia 2016r. wejdzie w życie ustawa z  dnia 11 września  2015 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, zgodnie z którą art. 6k ust. 4 otrzymuje brzmienie:

„4. Rada gminy, w drodze uchwały, może zwolnić w całości lub w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, w części dotyczącej gospodarstw domowych, w których dochód nie przekracza kwoty uprawniającej do świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej, o której mowa w art. 8 ust. 1 lub 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2015r. poz. 163, 693 i 1045) lub rodziny  wielodzietne, o których mowa w ustawie z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny (Dz. U. poz. 1863).”

Oznacza to, że Rady Gmin oraz Zgromadzenia Związków Międzygminnych, którym Gminy uczestnicy tych związków przekazały kompetencje w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi - będą mogły podjąć uchwały w przedmiocie zwolnień w ogóle bądż w określonej części - z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o Karcie Dużej Rodziny   przez rodzinę wielodzietną rozumie się rodzinę, w której rodzic (rodzice) lub małżonek rodzica mają na utrzymaniu co najmniej troje dzieci:

1)w wieku do ukończenia 18. roku życia;

2)w wieku do ukończenia 25. roku życia - w przypadku gdy dziecko uczy się w:

a)szkole - do dnia 30 września następującego po końcu roku szkolnego,

b)szkole wyższej - do końca roku akademickiego

- w którym jest planowane ukończenie nauki zgodnie z oświadczeniem, o którym mowa w art. 10 ust. 4 pkt 4 (dokument potwierdzający tożsamość oraz oświadczenie o planowanym terminie ukończenia nauki w danej placówce)

3)bez ograniczeń wiekowych - w przypadku dzieci legitymujących się orzeczeniem o umiarkowanym albo znacznym stopniu niepełnosprawności.

Wyżej wymienione rgany stanowiące, zanim podejmną ww. uchwałę winny przeprowadzić wraz z organami wykonawczymi uprzednie analizy stanu faktycznego terenu, na którym zamierzają wprowadzenie ulgi albowiem ulga spowodować może zmniejszenie wpływów z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi przy jednoczesnym obowiązku świadczenia usług przez przedsiębiorcę wybranego w przetargum, któremu gmina czy związek będą zobligowane płacić wynagrodzenie zgodne z zawartą umową.

ość oraz oświadczenie o planowanym terminie ukończenia nauki w danej placówce)

3)bez ograniczeń wiekowych - w przypadku dzieci legitymujących się orzeczeniem o umiarkowanym albo znacznym stopniu niepełnosprawności.

Wyżej wymienione rgany stanowiące, zanim podejmną ww. uchwałę winny przeprowadzić wraz z organami wykonawczymi uprzednie analizy stanu faktycznego terenu, na którym zamierzają wprowadzenie ulgi albowiem ulga spowodować może zmniejszenie wpływów z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi przy jednoczesnym obowiązku świadczenia usług przez przedsiębiorcę wybranego w przetargum, któremu gmina czy związek będą zobligowane płacić wynagrodzenie zgodne z zawartą umową.

Kiedy paragraf a kiedy ustęp, punkt czy litera

Przydatne zwłaszcza dla Przewodniczących Rady Gminy oraz ich Zastępców…

Czasami pisząc bądź czytając akt prawny nie zastanawiamy się nad tym czy ma znaczenie kiedy używamy określonych oznaczeń jego jednostek redakcyjnych takich jak paragraf, ustęp, punkt czy tiret.

Okazuje się, że w aktach prawnych takich jak ustawy, uchwały czy rozporządzenia ustawodawca określił dokładnie tzw. zasady techniki prawodawczej (ZTP) tj. reguły obowiązujące przy konstruowaniu aktów normatywnych, stosowane odpowiednio do konstruowania przepisów prawa miejscowego oraz przepisów porządkowych jednostek samorządu terytorialnego:

ZTP zostały uregulowane w załączniku do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie „zasad techniki prawodawczej” z dnia 20 czerwca 2002 r.

Jednostki redakcyjne aktów prawnych :

1.       Artykuł - Art. 1

2.      Paragraf –  § 1

3.      Ustęp1.

4.      Punkt – 1)

5.      Litera – a)

6.      Tiret – „-” (czyta się: tiret pierwsze, tiret drugie itd.) 

Sposób stosowania:

PRZEPISY OBOWIĄZUJĄCE OD NOWEJ KADENCJI !!!

Od nowej kadencji rad gmin zaczynającej się w roku 2010 wchodzą w życie przepisy ogłoszone już w dniu 5 października 2008r., które mają jednak mimo wejścia w życie -  zastosowanie do kadencji następujących po kadencji, w czasie której zmiana ta weszła w życie czyli OD OBECNEJ KADENCJI A WIĘC OD DNIA WYBORU RADNYCH !!!

Zakaz łączenia funkcji.

Mandatu radnego gminy nie można łączyć z:

1) mandatem posła lub senatora,

2) wykonywaniem funkcji wojewody lub wicewojewody,

3) członkostwem w organie innej jednostki samorządu terytorialnego

4) Radny gminy nie może pełnić funkcji wójta ani jego zastępcy, i to zarówno we gminie, w której uzyskał mandat, jak i w innych gminach.

5) Radni i ich małżonkowie (nie dotyczy konkubentów) nie mogą być członkami władz zarządzających lub kontrolnych i rewizyjnych (zarząd, komisja rewizyjna, rada nadzorcza) ani pełnomocnikami spółek handlowych  (za wyjątkiem...

Zakaz podejmowania dodatkowych zajęć mogących podważyć zaufanie wyborców do wykonywania mandatu.

Radni nie mogą:

1) podejmować dodatkowych zajęć mogących podważyć zaufanie wyborców do wykonywania mandatu zgodnie z treścią roty ślubowania.

2) otrzymywać darowizn mogących...

Zakaz prowadzenia działalności gospodarczej.

Radni nie mogą:

1) prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy (zobacz więcej słownik PrawoTeki Radnej i Radnego), w której radny uzyskał mandat. Użyte przez ustawodawcę pojęcie prowadzenia działalności gospodarczej na własny rachunek jest szersze od pojęcia przedsiębiorcy i świadczy, że zamiarem było objęcie zakazem wszelkich form działalności gospodarczej radnego, prowadzonej na własny rachunek (por. wyrok NSA z 15 lutego 2005 r., OSK 1149/04). Ustalenie wykorzystania mienia komunalnego, o którym stanowi art. 24f ust. 1 ustawy, wymaga ustalenia związku funkcjonalnego pomiędzy mieniem komunalnym a działalnością gospodarczą radnego. Będzie to miało miejsce, gdy mienie komunalne służy działalności gospodarczej (wyrok NSA z 10 listopada 2004 r., OSK 882/04).

2) zarządzać działalnością gospodarczą prowadzoną z...

Zakaz zawierania umów cywilnoprawnych
  • By uniknąć obchodzenia zakazu zatrudniania radnych na umowy o pracę poprzez zawierania przez nich z urzędem gminy umów cywilnoprawnych (głównie umów zlecenia, dzieła, agencyjnej) ustawodawca postanowił także, że wójt nie może powierzyć radnemu gminy, w której radny uzyskał mandat, wykonywania pracy na podstawie umowy cywilnoprawnej.
  • To bardzo ogólna regulacja stwarzająca w praktyce wielu trudności interpretacyjnych!

 

  • Ważną wykładnię dotyczącą tego zakazu zawiera orzecznictwo, zgodnie z którym

 

Zakaz zatrudnienia

Zakazy dotyczące zatrudnienia to regulacje antykorupcyjne, które ze względu na swoją specyfikę i przewidziany odrębny tryb postępowania można podzielić na te dotyczące sytuacji gdy radny w chwili wyboru był już zatrudniony w urzędzie oraz te dotyczące sytuacji gdy radny nie był zatrudniony a stosunek pracy miałby powstać po wyborze na radnego.

 

Zakaz w obu sytuacjach dotyczy szeroko pojętego zatrudnienia tj. zarówno stosunku pracy...

Zakaz brania udziału w niektórych głosowaniach.

Radny nie może brać udziału w głosowaniu w radzie ani w komisji, jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego.

  • Radnemu zabrania się zatem brać udział w głosowaniu w sprawach, które dotyczą jego osoby, z uwagi na to, że z mocy prawa...
Zakazy - czego nie może Radny

Zakazy dla osób sprawujących mandaty radnych są związane głównie z przepisami antykorupcyjnymi ale nie tylko jak np. zakaz brania udziału w głosowaniu w radzie czy w komisji, jeżeli dotyczy ono interesu prawnego danego radnego...

Copyright by Prawoteka © 2010. Wszystkie prawa zastrzeżone.
A-tech.pl Realizacja: